Rolls-Royce Phantom

Bizonyára minden ember hallotta már a Rolls-Royce márkát és az azt körülölelő luxust. A márkát még a 19. század végén alapította Henry Royce, ám a “gyártósort” csak 20 évvel később hagyta el a legelső autó. A sors úgy hozta, hogy társulni tudott egy londoni autóimporttal foglalkozó üzletemberrel, Charles Rolls-szal. 

 

1906-ban jelent meg első autójuk Rolls-Royce márkanév alatt, a Silver Ghost. Még ebben az évben a világ legjobb autójává választották az Ezüst Szellemet, ezzel elindult a cég sikertörténete. Az angol kormánynak eleget téve nem sokkal később elkezdtek repülőgép-hajtóműveket gyártani. A Derby székhelyű vállalat ezáltal óriáscéggé vált, a 40-es évekig 160 ezer hajtóművet gyártottak le. 

 

 

A Phantom Története

 

1927-ben a RR lecserélte fa alvázát alumíniumra, ezzel megteremtve az első generációs Rolls-Royce Phantomot. A hathengeres 7668 köbcentiméterrel. Az alumínium hengerfejes 4 sebességes luxusautó 180 km/h-s végsebességre volt képes, ami abban az időben elképesztő teljesítmény volt. Az amerikai piacra szánt balkormányos változat már a Phantom II nevet kapta.

 

A háború előtti időszak utolsó Rolls-Royce modellje a Phantom III volt, utána a brit gyártó inkább a Silver Wraith sorozatgyártására összpontosított, de a Phantom sem tűnt el teljesen a kínálatból. A 4. generáció kizárólag államfők és királyi családok számára készült összesen 18 példányban. A Phantom IV már 8 hengeres motorral készült és olyan teljesítmény leadására volt képes, amit más sportautó gyártók is megirigyeltek.

 

Az évek során sok új modellt dobott piacra az exkluzivításáról híres márka, például a Cornichet, Silver Cloudot, vagy éppen a Silver Seraph.

 

1959-ben a Rolls-Royce piacra dobta a Silver Cloud alapjaira épült Phantom 5. generációját. Ez volt az első Rolls automata váltóval, ami ugyancsak forradalmi volt az autóiparban akkoriban. John Lennon, Elvis Presley, Elton John és természetesen Őfelsége a Királynő is birtokolt egy-egy darabot a Phantom V-ből, melyet egészen 1968-ig gyártottak. 

 

A 6. generáció már dupla első lámpát kapott, ez volt akkoriban a Rolls-Royceok névjegye. Összesen 374 Phantom VI lett gyártva 1968. és 1990. között, melynek beltere szinte teljesen megegyezett az 5. generáció faceliftes változatával. Ahogy az már tradíció volt, Erzsébet királynő is kapott egyet a gyártótól. 

 

 

Új fejezet a Rolls-Royce életében

 

2003-ban jött a Phantom 7. generációja. Ez volt az első Rolls a tulajdonos váltás óta. Formaterve sokkal modernebb és letisztultabb lett, mint elődje volt, mintha egy más márka autóját látnánk, mégis ugyanaz a luxust és pompát sugározta a már BMW szárnyai alatt készült Phantom. A majdnem 6 méter hosszú monstrum lett a kedvence minden üzletembernek, aki megtehette magának a sofőrös luxusautózást. Királyok, királynék, olajsejkek. Mindenkinek kellett a Rolls forradalmi autója, aminek ajtajai egymással szemben nyílnak, ezt nevezzük öngyilkos ajtónak. Ez is sajátossága volt a 7. szériának.

2007-ben a Rolls Piacra dobta a Drophead Coupét és Phantom Coupét. A keménytetős coupé és a ponyvatetős cabrio egyaránt nagy sikert arattak Amerikától a Közel-Keleten át egészen Ázsia metropoliszaiig. 

2012-ben jelent meg a Series II változat. A ráncfelvarrott változathoz pont annyira nyúltak hozzá, hogy megmaradt az esztétikus luxusérzet, de a modernizáció elengedhetetlen volt. 

A szintén V12-es motorral épített újdonságból is készült coupé és cabrio változat. Akiknek pedig az 5.84cm hosszú autó kicsi lett volna, nekik piacra dobták az EWB (hosszított) változatot, amely több, mint 20cm-rel volt hosszabb “rövidebb” változatánál.

 

A 7. generációs Phantomból megszámlálhatatlan mennyiségű különkiadás készült a 14 év alatt. Egyedi megrendelések sokasága érkezett be a Rolls-Roycehoz és természetesen a gyártó egytől egyig mindegyiket teljesítette, amiért az üzletemberek, sejkek borsos árat fizettek. A csillagos tető is egy ilyen kérés után vált elérhetővé a kínálatban. 

 

 

Rolls-Royce Phantom Beverley Hills Edition

 

Ilyen a 2008-ban 6 példányban gyártott Beverley Hills Edition is, melyet egy Los Angelesben élő autókereskedő rendelt közvetlenül a gyártótól. Mindegyik darab egyedileg készített gyöngyház fehér festést kapott. A beltérben is a fehér szín dominál a fehér bőr és az ajtóban található gyöngykagyló betétek segítségével. Ha kinyitjuk az ajtót rögtön feltűnik a világító plakett a küszöbön, mely jelzi mennyire különleges is a Maxinnovánál kiállított példány.

 

Phantom VIII

A Rolls-Royce egyébként tervezte, hogy rak a Phantomba W16-os motort, de ezt az ötletet hely hiányában elvetették, manapság pedig nagy felháborodást keltene, amikor hibrid és elektromos autók tízezrei járják az utakat. 

 

A Phantom 8. generációja még szintén V12-es motorral van felszerelve. Kinézete minden luxusautónál egyedibb. A nagy frontrész miatt már csak a jellegzetes hűtőrács is lehetne önmagában egy autó.

 

 

Meg kell becsülni ezeket a Phantomokat, sajnos a 8. generációból már nem készül sem coupé, sem cabrio változat, illetve ami még szomorúbb, hogy elkezdődtek a végső közúti tesztelések a Rolls első teljesen elektromos típusával, a Spectrével. Persze eddig sem volt üvöltő hangja a V12 Rolls-Royceoknak, de nem az a párezer eladott Rolls miatt vékonyodik az ózonréteg a sarkkör felett. Mindenesetre a Maxinnova örömmel árul minden teljesen, vagy részben elektromos autót, így a Spectre sem lesz kivétel ez alól.