Porsche Taycan 4S Teszt

Amikor egy társaságban elkezdünk beszélni az autókról és szóba jön a Porsche, mi jut először eszünkbe? Naná, hogy a 911! A márka 1931-es debütálása óta rengeteg történelmi sikert aratott modellt dobtak már piacra, melyek közül a 911 mára már nem csak egy Porsche típus, hanem a sportautók definíciója. Szinte kivétel nélkül mindegyik szériája hatalmas sikert tudhat magáénak, a jelenleg futó 992-es is rekordeladásokat mutat Európában és más kontinenseken egyaránt. 

2002-ben gondolt egyet a Porsche és piacra dobta első szabadidőautóját, a Cayennet. A Mercedes-Benz az ML-lel, a Porsche a Cayenne-nel nem is gondolta, hogy örökre megváltoztatják az autópiacot. Mára már minden autómárkának meg van a saját SUV modellcsaládja. Ez az amit a Porsche szeretett volna elérni a Taycannal is, páros lábbal rúgták be a luxus performance szedán szegmens ajtaját egy futurisztikus, letisztult és végsősoron tökéletes autóval, amit el is vittünk most egy alapos tesztre, hogy megnézzük mit is tud valójában.

 

 

 

Taycan

A ,,virgonc lovacska” (a Taycan jelentése) prototípus változata 2015-ben debütált a Frankfurti Autókiállításon Mission E néven. Formaterve már akkor is 2050-be mutatott előre és hatalmas sikert aratott a sajtóban, nem volt kérdés, hogy pár éven belül piacra kell dobni a sorozatgyártott verzióját. Végül 2019-ben jelent meg a Taycan szintén Frankfurtban. A megjelenését követő évben több, mint 20.000 Taycanra adtak le rendelést, mely a Porsche eladásainak 6,7%-át tették ki. 

 

Az elektromos Taycan hat féle kivitelben volt kezdetben kapható. Az alap ,,fapados” Taycan 402, a Taycan 4 469 lóerő leadására képes, mindezt hátsókerékhajtással. A Taycan 4S (tesztalanyunk) már összkerékhajtással és 523, illetve 563 lóerős változatban rendelhető. Akinek ez sem elég, annak ott van a három nagyágyú, a Taycan GTS (590 lóerő), a Turbo (671 lóerő) és a csúcsmodell Taycan Turbo S 751 lóerővel. 

 

 

Taycan Cross és Sport Turismo

2021-ben a Porsche megirigyelte az Audi RS6 Avant sikereit és piacra dobta a Taycan kombi változatát Sport Turismo néven és emeltebb változatát Cross Turismo néven. Mindegyik változathoz elérhetőek a Taycan felszereltségi típusai. 

TESZT

A tesztalanyunk egy Porsche Taycan 4S, a már említett 523 lóerejével és összkerékhajtással. A modern letisztult design mellett az autó rendkívül széles (2144mm), hosszú (4963mm) és nagyon alacsony (1379mm), így inkább négyajtós coupé, mint szedán.

 

De hogyan lehet egy elektromos négyajtós autó vérbeli Porsche? A válasz egyszerű: az eszméletlen teljesítményével és gyorsulásával! Mindössze 4 másodperc kell neki, hogy 0-ról 100 km/h-ra gyorsuljon és az alacsonyan elhelyezett akkumulátorok miatt a kanyarsebessége is elképesztő, szuperautókat megszégyenítő.

 

A Taycan 4S maximális hatótávja a WLTP szerint 408 km, ez átlagos használat mellett inkább 330 km, ha odalépünk neki, akkor már jóval kevesebb, kb. 270 km. A magyar és külföldi töltőhálózatok fejlettsége miatt ez a hatótáv már könnyen lehetővé teszi a kényelmes utazást és nem kell azért aggódnunk, hogy bárhol, bármikor lemerülhet a Taycan. 

 

Beltér

 

A Taycan hozza a Porsche által megszokott legendásan jó kialakítású és minőségi belteret. Ami azonnal szembe tűnik, ha beülünk, hogy 4 képernyő van velünk szemben. Egy ívelt 43 cm-es a vezetőnek, egy a középkonzolnak és kettő a műszerfalnak, melyből az egyik az anyósnak mutatja az úttal kapcsolatos információkat. A passenger display egyébként feláras a Taycanhoz is, illetve az egyetlen analóg műszer is, a középen található óra is. Funkcialitását ha nézzük az érintő kijelzőnek, akkor mindenképpen hasznosak és rendkívül kellemes, hogy nem csak össze-vissza nyomogatjuk és egyszer majd csak reagál, hanem van benne egy rezgő visszajelzés is, mely olyan feelinget ad, mintha rendes gombokat nyomkodnánk. A kijelzők kikapcsolt állapotban gyönyörű, letisztult formát sugároz, mindaddig, amíg pár beállítást el nem végzünk rajta, akkor ugyanis ujjlenyomatokkal lesz tele és tisztításuk körülményes. A képernyők tisztán tartására egyébként van egy tisztító spray megoldása a Porschénak. 

 

 

 

 

Launch Control

 

A Taycan legkedvezőbb gyorsulását úgynevezett Launch Controllal tudjuk előhozni, ami meglepő módon nem túl bonyolult, csak be kell tennünk a kormányon lévő kis kapcsolót Sport módba, a fékre és gázra lépni egyszerre és hadd szóljon! 4.0 másodperc. Egy családi Porschéhoz képest elképesztő! A minimalista vékony ülések jó, hogy puhább fejtámlákat kaptak mert bizony szükség van rájuk amikor elindul a Virgonc Lovacska.

 

Összegzés:

 

Tökéletes! HA (!) tudunk kompromisszumot kötni és alkalmazkodni a töltési időhöz és helyhez, de ez minden elektromos autóra igaz. A Taycan minden porcikájában igazi Porsche, meg van tervezve, nincsenek azok a nagy hézagok és minőségbeli különbségek, mint a versenytársaknál és ez már egy olyan ,,luxusautó”, amit elfogad a környezettudatosan gondolkodó közösség. A 44.980.000Ft-os ára pedig manapság nem eget rengetően sok, főleg ha megnézünk egy hasonló kialakítású Panamera 4S-t, a Turbo S e-hybridet nem is említve. Az egyetlen komoly vetélytársa az Audi E-Tron GT testvérmodellje, de a jelenlegi piacon ez a két autó egy árban mozog, így nem kérdés, hogy ha teheti az ember, akkor már egy Porsche volánja mögött élvezze a zöld autózást.