Autót nyugatról. De hogyan?

Hazánkban az Európai Unióhoz való csatlakozás óta rendesen kiépült a használtautó import szakma. Aki figyelemmel követi, vagy esetleg éppen aktuális témaként kezeli, az látja, hogy már rég nem arról szól a nyugatról történő autóbehozatal, hogy egy fehér kavicsos udvaron állnak sorban a 10-15 éves német prémium autók, 450.000 km-ről 150.000-re visszapörgetve, és várják a “szerencsés” vásárlót. A kavics maradt, de a vásárlás azóta merőben biztonságosabb lett, és a piaci versenynek, illetve az információ szabad áramlásának köszönhetően az autók is a legtöbb helyen tiszták.
Összeszedtünk pár kérdést, amit nem árt tisztázni, mielőtt bárki meggondolatlanul belevágna egy import autó behozatalába.
 

Egyre gyakrabban futni bele olyan hirdetésekbe, ahol még külföldön lévő autókat hirdetnek. Megkeresésre általában az a válasz, hogy ezek import, úgynevezett demo járművek. Ez mit is jelent?

Valóban egyre többen használják ezt a formáját a vevőszerzésnek. Ha belegondolunk, hogy az új autókat is katalógus alapján rendeljük meg, akkor ettől a megoldástól sem kell óckodni, viszont érdemes különbséget tenni kereskedő és kereskedő között. Mindenképpen olyan vállalattól vásároljunk, aminek fizikailag felkereshető irodája, telephelye van és a telephelyén megtekinthetőek a készleten lévő gépjárművek, így megbizonyosodhatunk a vállalat létezéséről és némileg a megbízhatóságáról is. A piac vegyes. A professzionális vállalatoktól, a “murvás” neppereken át az egyszemélyes hobbi kereskedőkig bezárólag nagyon széles a partner választék.

Vannak vállalkozók, akik igény szerint keresnek autót, és haza szállítják a vásárlóknak.
Erre kell gondolni?

Leginkább erre kell gondolni, mert a legtöbb esetben a “demo” hirdetésekben szereplő kép és ár “csaliként” funkcionál. Az adott gépjárművet vagy már eladták, vagy a hirdetett árnál magasabb áron vásárolható meg.
Az igény szerinti rendelés alapvetően egy kedvezőbb ügylet, mint egy készleten lévő gépjármű vásárlása, hiszen ebben az esetben a kereskedő nem köti le a tőkéjét/pénzét, kockáztatva egy bizonytalan ideig tartó eladást, hanem azonnali igényt elégít ki, tehát alacsonyabb a profit elvárása is. Így a vevő végeredményében egy igényeire szabott és költségeiben alacsonyabb gépjárművet kap, mintha a készleten lévők közül vásárolna.

Több helyen olvasni, hogy állapotfelmérés után hozzák be az autókat. Mi történik, ha esetleg a behozott v60-ban kiderül, hogy mégis csak hibás a klímakompresszor? Ilyenkor a vállalkozó vállal garanciát, vagy a vásárlónak kell utána járnia?

Cége válogatja, viszont a vevőnek érdemes körültekintőnek lennie és a megbízási szerződésben rögzítenie, hogy mik a feltételek, amiket elvár. A kiszemelt gépjárművet, továbbá az eladót is le lehet és le is kell ellenőriznie a kereskedőnek, melyet megtehet alvázszám és az eladó adatai alapján is. Biztonságot nyújt a sérülés mentességi igazolás, melyben az eladó nyilatkozik a gépjármű állapotáról. Fontos tisztában lenni azzal, hogy EU-n belül azonos szabályok vonatkoznak, vonatkozhatnak társas vállalatokra, ezért közösségen belüli országból származó gépjárművet érdemes vásárolni.

Melyek a legmegbízhatóbb import országok, és miért?

Németország és a Benelux államok a legmegbízhatóbbak, ugyanakkor körültekintőnek kell lenni ezen országok esetében is, az eladót le kell informálni, mert könnyen megítélhető, hogy az eladó megbízható, korrekt-e. Ilyen tényezők többek között a cég alapításának éve, beszélt nyelvek és a vásárlói Google-, Facebook-, vagy akár Mobile.de értékelések.

A legtöbb helyen előre kell fizetni a teljes összeget. Mi van akkor, ha valaki külföldről szeretne behozni egy autót, de azt részletre venné meg?

Ilyen esetben nem szabad szerződni a vállalattal. Számtalan cég kínálja nagyságrendileg 20-30% foglaló befizetésével a rendelés lebonyolítását. A fennmaradó összeg pedig már a névre írást követően kerül kiegyenlítésre a vevő vagy a bank által, hiszen banki finanszírozás, azaz hitel, lízing szolgáltatás igénybevételével is megvásárolható egy külföldi gépjármű, ha professzionális, magyar vállalatról van szó.

Miért éri meg - ha megéri - cégként lízingelni egy import használt autót?

Vállalatnak és magánszemélynek egyaránt érdemesebb nemzetközi forrásból származó használt autót vásárolni, a megfelelő szervizmúlt, karbantartás és gépjármű kezelés miatt. A lízingnek további előnye, hogy nem köt le nagyobb értékű tőkét a vevő/vállalat részéről, hanem havonta előre tervezhető díjat szükséges fizetni, melynek az ÁFA tartalma nyílt végű lízing esetén visszaigényelhető.

A jelenlegi Euro árfolyammal számolva gyakran megegyezik a vételár az itthon kínált autókéval, mi áll mégis az import mellett?

Az Euro lehet jobb vagy éppen rosszabb. Az árfolyamhoz pár hónap után alkalmazkodik a piac is, amikor a magasabb árfolyamon vásárolt import gépjárművek eladósorba kerülnek. A legnagyobb előnyei, hogy jelentősen nagyobb a kínálat Európa viszonylatában, mint Magyarországon. Továbbá ha a legnépszerűbb forrás országot, Németországot nézzük, akkor az utak és gépjárművek karbantartása messze a magyar átlag felettiek. A használtautó kereskedői piac pedig sokkal szigorúbb szabályozású és megbízhatóbb.

Mennyi idő telik el az igényfelméréstől az autó átvételéig?

3-4 hét alatt a komplett folyamat végbemegy. Ennyi idő alatt a kiválasztás, szerződés, szállítás, magyarosítás, névreírás és átadás megvalósul.

Mi történik akkor, ha megérkezett az autó, mégis elállnánk a vásárlástól?

Szerződés szerint kell eljárni, mely érinti a foglalót és ilyen esetben a foglaló sajnos elveszíthető. Ugyanakkor itt előjön a megfelelő alvállalkozó kiválasztása kérdés, mert ha a cégnek profi alvállalkozói rendszere van, úgy nem a vevőnek kell, hogy viselje a nem várt költségeket.

A magyarosítás, ügyintézést ki végzi?

Érdemes ezen szolgáltatásokat egyben kezelni a gépjármű adás-vételével, azaz legjobb ha a kereskedő végzi. Természetesen intézheti a vevő is, viszont a kereskedői tapasztalat, ismeretség és tájékozottság nem pótolható és nincs arányban azzal az elenyésző összeggel, amit megspórolhat a vevő saját ügyintézésével.

Milyen buktatói lehetnek egy autó behozatalnak, ha magánszemélyként akarjuk intézni?

Leginkább az idő, mellyel együtt jár a költség is. Rengeteg idő az ügyintézés és kockázat is, hiszen egy vállalat, aki 10 éve foglalkozik ezzel, egy ehhez hasonló ügyletet több százszor, akár ezerszer is levezényelt. Így olyan tapasztalata van, mellyel elkerülhetőek a felesleges idővel, energiával, költséggel és bosszúsággal járó folyamatok.

Összefoglalva mik a lehetőségei ma Magyarországon egy vásárlónak, aki külföldről behozott autót akar?

Számtalan lehetőség van, de mindenképpen a legprofesszionálisabb megoldást, beszállítót érdemes választani, mert bár lehet, hogy minimálisan kedvezőbb az adás-vétel más esetben, de a kockázat, amit vállal a vevő az hatalmas, hiszen több millió forintról van szó. Informálja le a céget (alapítás éve, érvényes adószám, végrehajtás mentes, kapcsolati háló), akitől vásárol. Ehhez számtalan, ingyenes céginformációs weboldal nyújt segítséget és szánja rá az időt a megfelelő szerződés megírására, kiegészítésére. Egyrészről már ezzel megszűri, hogy az eladó üzletileg korrekt-e, vállal-e felelősséget, továbbá így tud teljes biztonságban vásárolni.